Werking van de motorhome - Verwarming en warm water

De moderne motorhome beschikt over een zogenaamde Truma Combi verwarming. Dit systeem werkt op gas en zowel de brander, de ventilator als de warm water boiler zijn samengebouwd in een compact geheel. Het systeem wordt elektronisch gestuurd en via een centraal bedieningsknop kan men alle functies eenvoudig instellen. Deze verwarming is voldoende krachtig om ook bij zeer strenge koude de motorhome aangenaam warm te houden.  

BEDIENING VERWARMING Truma

Bediening van de combi verwarming/boiler

Via de grijze draairing kan met de verschillende functies bedienen:
- O: het systeem staat af
- W-1: Winterstand 1, dwz de verwarming staat aan
- T: met de zwarte draaiknop regelt men de temperatuur in de wooncel
- W-2: Winterstand 2, dwz verwarming aan en warm water boiler aan
- Z-1: zomerstand 1: warm water boiler aan (op 40°C - bv voor afwas)
- Z-2: Zomerstand 2: warm water boiler aan (60°C bv voor douche). Deze stand geeft de maximale warm water capaciteit.

Bij normaal functioneren brandt er in de draainkop een groen en als de brander gaat ook een oranje ledje. Bij een storing (bv. indien de gastoevoer onderbroken wordt) brandt er een rood lampje in de draaiknop. In dit geval dient het systeem in de "off" stand geplaatst te worden. Controleer op het kookfornuis of er nog gas is zo ja zet u het systeem terug op de stand W-1. Indien er geen gas is dient u de gasfles te wisselen (er is steeds een reservefles aanwezig). Na een storing dient u het systeem altijd eerst uit te zetten en dan opnieuw aan om de fout uit het geheugen te wissen.

Product info Truma Combi

Truma VERWARMING uitlaat

De verbrandingsgassen van de Truma combi brander worden via een opening in de zijwand op een geruisloze en veilige manier naar buiten gevoerd.

Compacte motorhomes type Westfalia zijn standaard uitgerust met een Webasto dieselverwarming. Een deel van de Chausson motorhomes is uitgerust met dieselverwarming van het merk Eberspächer of Webasto. Het voordele van diesel verwarming is de eenvoudige bediening,  gebruik mogelijk tijdens het rijden en een automomie onafhankelijk van de beperkte hoeveelheid gas aan boord van de motorhome. Tevens spaart het kastruimte daar dit systeem onder de wagen gemonteerd wordt.